جدول منحنی های رشد

جدول منحنی های رشد

پزشکان از منحنی های رشد و شاخص توده بدنی برای مقایسه اندازهای یک کودک با سایر کودکان همسن او استفاده می کنند. بدین وسیله پزشکان می توانند نحوه رشد کودک را نسبت به سایر کودکان مورد پایش قرار دهند. استفاده از این منحنی های رشد، بخشی از بررسی های سلامتی معمول را تشکیل می دهند

 

 

معمولاً منحنی های مربوط به پسرها با دخترها متفاوت می باشد، زیرا نحوه رشد آنها با یکدیگر متفاوت است. برای پسرها و دخترها دو دسته منحنی وجود دارد، یکی برای کودکان کمتر از سن 36 ماه و دیگر برای سن 2 سال تا 20 سال می باشد. این منحنی محدوده قد و وزن گروه خاصی را در همان سن مشخص و در هزاران کودک موجود در یک کشور بطور متوسط نشان می دهد.

نگاهی به منحنی  ها؟

با قرار دادن اندازه های کودک شما در این جداول، پزشک قادر است نحوه رشد کودک شما را در مقایسه با اندازه های متوسط حاصله از هزاران کودک ، ارزیابی کند.. حتماً به خاطر داشته باشید که تنها اندازه هایی ارزشمند هستند که توسط پزشک یا شخص ماهری صورت گرفته اند. معمولاً اندازه گیری در خانه منجر به حصول نتایج مخدوش کننده خواهد شد.

  جدولهای استاندارد رشدی که مورد استفاده قرار می گیرند شامل:

-  جداولی که برای سنین کمتر از 36 ماه کاربرد دارد که شامل جدول قد و وزن برای سن در دخترها، جدول قد و وزن برای سن در پسرها، جدول اندازه دور سر برای سن و وزن برای قد در دخترها و نهایتاً جدول اندازه دور سر برای سن و وزن برای قد در پسرها می باشد.

-   جداولی که برای سن 2 سال تا 20 سال کاربرد دارد، که شامل قد و وزن، برای سن در پسرها ، قد و وزن برای سن در دخترها، وزن برای قد در پسرها و وزن برای قد در دخترها می باشد.

       در مطب پزشک

   در طی برنامه های معاینه منظم اطفال، پزشک معمولاً اندازه گیری دقیقی از شاهص ها  بعمل آورده و آنها را برروی برگه های پزشکی ثبت می کند. در حالیکه کودک بر روی میز دراز کشیده است پزشک می تواند قد، وزن و دور سر را اندازه بگیرد.

 معمولاً در کودکان بزرگتر پزشک چهار عدد بر روی جدول ثبت می کند که شامل قد براساس سن ، وزن بر اساس سن ، وزن برای قد شاخص توده بدن است. اگر چه برای اندازه گیری میزان چربی بدن در سن دو سال و بالاتر می توان از جدول وزن برای قد استفاده نمود، اما استفاده از نسبت شاخص توده، معیار مناسبتری برای این اندازه گیری می باشد. این شاخص وزن ایده آل کودک شما را بیان می کند اما معیار کاملی نیست. به عنوان مثال در طی سنین بلوغ کودک به یکباره وزن می گیرد. در این مورد پزشک می تواند تعیین نماید که آیا این اضافه وزن طبیعی است یا اینکه بیمار گونه بوده و کودک اضافه وزن پیدا کرده است.

معنای صدک چیست ؟

  زمانیکه شما به جدول رشد نگاه می کنیدخواهید دید که هفت منحنی وجود دارد که همگی الگوی یکسانی خواهند داشت.هر کدام از این منحنی ها نشاندهنده صدکهای مختلف می باشند که شامل صدک 5، 10، 25، 50، 75،  90، 95 خواهد بود. صدک 50 نشاندهنده متوسط آن مقدار برای آن گروه سنی حاضر می باشد سپس اندازه های کودک شما در این جداول قرار خواهد گرفت تا نحوه رشد کودک شما در مقایسه جمعیت با شرایط سنی مشابه، مورد ارزیابی قرار گیرد. این ارزیابی به پزشک خواهد گفت که آیا رشد مناسب بوده است یا نه؟

 برای فهم بهتر نحوه تغییر این نمودارها به این مثال توجه کنید. اگر اندازه دور سر در صدک 90 قرار دارد به معنای آن است که این اندازه بزرگتر از دور سر 90 درصد کودکان همسن در آن کشور

می باشد و فقط 10 درصد کودکان در آن کشور دور سر بزرگتر از اندازه کودک را دارند.

         اگر وزن یک کودک چهار ساله در صدک 20 می باشد. به معنای آن است که 80 درصد کودکان در این سن وزن بالاتر خواهد داشت و 20 درصد وزن کمتری خواهند داشت.

         به تنهائی بالا یا پائین بودن یک عدد در جدول به معنای وجود یک مشکل نمی باشد. کودکی که دور سر وی در صدک 90 می باشد ممکن است وزن و قد او نیز در صدک 90 باشد و این به معنای آن است که بطور کلی جثه کودک بزرگ بوده و این چیزی طبیعی به حساب می آید. به طور مشابه دور سر در صدک 20 نیز که قد و وزن در صدک مشابه است ، دارای حالت طبیعی می باشد. بعلاوه در صورتیکه در صدک 20 رشد کودک به آرامی و با افزاش سن صورت گیرد، باز طبیعی تلقی شود.

         گاهی اوقات اندازه گیریها بر روی جدول در صدکهای بالاتر با پائین تری قرار می گیرد به عنوان مثال کودکی که در صدک 5 بر روی وزن و قد قرار می گیرد مستعد کم وزنی و کودکی که بالای صدک 85 قرار می گیرد مستعد وزن بالا می باشد. آنهایی که بالای صدک 95 قرار دارند نیز چاق تلقی

می شوند.

  وظیفه تفسیر این تغییرات مذکور، بر عهده پزشک خواهد بود.

 

  یک جدول در مورد رشد کودک چه چیزی به ما خواهد گفت ؟

         اگر چه جداول رشد ابزاری با ارزش به حساب می آیند، اما باید متذکر شد که تأکید زیاد به روی آنها چندان دقیق نخواهد بود. اما ثبت اندازه ها باید بسیار دقیق باشد چرا که هرگونه اشکال در این موارد می تواند تفسیرهای غلطتی را به دنبال داشته باشد.

         زمانیکه در طی مدتی ثبت اعداد در جداول رشد صورت گیرد، الگوی کلی نشاندهنده نحوه رشد خواهد بود و می توان براساس آن نحوه رشد را در مقایسه با میانگین کلی کودکان در همان سنین مورد ارزیابی قرار داد. اطلاعات حاصله مفیدترین معیار رشد طبیعی کودک به حساب می آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد