روش صحیح نمونه­ گیرى خلط جهت آزمایش میکروب سل

 
روش صحیح نمونه­ گیرى خلط جهت آزمایش میکروب سل
 
بیمار گرامى: خلط عبارت است از ترشحات مخاطى، لزج و چسبنده که به هنگام سرفه از عمق ریه­ ها خارج و به حلق می­رسد که در زمان بیمارى سل اکثراَ حاوى میکروب سل مى­باشد.
لطفاَ جهت گرفتن صحیح نمونه خلط طبق مراحل زیر عمل کنید:
 1) صبح پس از بیدار شدن از خواب، دهان خود را با آب شستشو دهید و در یک فضاى باز مثل حیاط اقدام به نمونه­ گیرى کنید.
2) در ظرف مخصوص نمونه­ گیرى را باز نموده و در مقابل دهان خود بگیرید. (به هیچ عنوان در هنگام   نمونه­ گیرى فردى مقابل شما قرار نگیرد.)
3) سه نفس عمیق کشیده و با یک سرفه محکم محتویات خارج شده از عمق ریه­ ها را داخل ظرف بریزید. (دقت کنید که نمونه جدار خارجى ظرف را آلوده نکند.)
4) تا حد امکان سعى کنید با تکرار مرحله قبل حدود یک سوم ظرف از نمونه پر شود. (این کار ممکن است ربع ساعت وقت شما را بگیرد.)
5) توجه داشته باشید که نمونه­اى که مى­گیرید آب دهان یا ترشح بینى نباشد.
6) در ظرف را محکم بسته و آنرا سریعاَ به آزمایشگاه انتقال دهید و مواظب باشید که در حین انتقال در معرض آفتاب و گرماى شدید قرار نگیرد.
7) در صورتى که به روش فوق موفق به گرفتن نمونه مناسب نشدید، با تنفس بخار محلول آب نمک ولرم نمونه­گیرى راحت­تر انجام مى­شود.
8) در صورتى که نمونه شما آب دهان بود و یا به علت خونریزى از لثه یا زخم­هاى دهانى خلط شما به خون آغشته بود، پرسنل آزمایشگاه را در جریان قرار دهید.
9) هنگام تحویل نمونه به آزمایشگاه، پرسنل مربوطه را در جریان قرار دهید تا پس از تطبیق مشخصات بیمار با فرم درخواست آزمایش و با راهنمایى آنان نمونه را در محل مخصوص قرار داده و از زمان دریافت جواب آزمایش سایر موارد اطلاع حاصل نمایید.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد