آموزش شبکه کردن 2 کامپیوتر از طریق کابل

 امروزه در بسیاری از خانه ها دو کامپیوتر وجود دارد که اتصال این دو معمولا با مشکلاتی صورت می پذیرد ، مانند استفاده از فلش مموری ، رایت سی دی ، ارسال با دو بلوتوث دیوایس یا غیره.
اما همان طور که قطعا میدانید اصلی ترین چاره استفاده از شبکه است،

مزایای شبکه کردن: 1- انتقال آنی اطلاعات یا استفاده از اطلاعات بدون نیاز به انتقال  

2- استفاده مشترک از یک اتصال با اینترنت  

3- استفاده از یک آنتی ویروس برای دو دستگاه  

4- توانایی ریموت کردن (دیدن و کار با کامپیوتر دوم از طریق اولی) 

 5 - استفاده از یک مانیتور - ماوس - کیبورد - بلنگو - سی دی رام و پرینتر برای هر دو دستگاه و...
این کار سلده ترین نوع شبکه است و از چندراه انجام میشود که ساده ترین آنها را توضیح میدهم:

تجهیزات مورد نیاز :

• کارت شبکه

• کابل کراس

• ویندوز ( از خانواده 98 – XP – Server )

الف ) کارت شبکه :

کارت شبکه , واسط ارتباط شبکه در کامپیوتر ها می باشد , که وظیفه انتقال ( دریافت و ارسال ) اطلاعات بر روی کابل شبکه دارد .

آموزش شبکه کردن 2 کامپیوتر از طریق کابل

تجهیزات مورد نیاز :

• کارت شبکه

• کابل کراس

• ویندوز ( از خانواده 98 – XP – Server )

الف ) کارت شبکه :

کارت شبکه , واسط ارتباط شبکه در کامپیوتر ها می باشد , که وظیفه انتقال ( دریافت و ارسال ) اطلاعات بر روی کابل شبکه دارد .

شاید بتوان کارت شبکه را در تعریفی به مودم های کامپیوتر تشبیه کرد , اما با این تفاوت مودم دیتا (دیجیتال) را به صدا ( آنالوگ ) تبدیل می کند , اما کارت شبکه به صورت امواج الکترونیک بر روی کابل منتقل می کند .

امروزه به علت ارزان بودن کارت های شبکه , معمولا بر روی مادربورد های (Main Board ) جدید , که از طرف شرکت های سازنده , عرضه میشود قرار دارند .

نکته : پس در اولین گام مطمئن شوید که مادربورد شما آیا از کارت شبکه (موسوم به LAN) پشتیبانی می کند یا خیر .

در صورتی که شما از سیستم های قدیمی استفاده می کنید , مثال پنتیوم های 3 یا 4 های گذشته , بازهم نگران نباشید . کارت های واسط شبکه امروزه به وفور در بازارهای کامپیوتری یافت می شوند که شما به راحتی می توانید آنهارا خریداری کنید . Dlink و Micronet دو مدل از پر طرفدارترین ها هستند .

ب ) کابل کراس

شاید جای بحث در مورد کابل های شبکه مربوط به این قسمت نباشد , اما در همین نکته بسنده می کنیم که شما نیاز به کابل Cat5 یا Cat6 دارید و به بدنبال کابل از نوع و جنس دیگری نباشید .

کابل های Cat5 برای انتقال دیتا تا مرز 100 مگ در ثانیه موسوم به 10/100 کاملا ایده عال هستند و با تمام کارت شبکه های قدیمی و جدید همخوانی دارند .

کابل های Cat6 اکثرا برای شبکه های پرسرعت 1000 مگ در ثانیه ( یا 10.000 مگ درثانیه ) استفاده می شوند , اما این بدین معنی نیست که نتوان شبکه 10/100 را بر روی آن پیاده کرد .

اما تعریف کابل کراس , کاملا منطبق بر نوع رنگ بندی سیم های آن است . این نوع کابل به صورت کلی ( در همه جهان ) برای ارتباط PTP ( نقطه به نقطه ) دو دستگاه هم شکل ( مانند دو کامپیوتر , دو سویچ , دو روتر و ... ) استفاده می شود .

( اطلاعات کامل در مورد رنگ بندی کابل های شبکه در این لینک موجود است )

البته امروزه به علت استقبال زیاد کاربران خونگی برای شبکه های نقطه به نقطه , کابل های کراس ( و البته استرایت ) به صورت آمده و سوکت خورده ( Pach Cord ) در اندازه های مختلف در بازار یافت می شود که این کابوس سوکت زدن را نیز از کابران آماتور دور می کند .

نمونه ای از کارت شبکه دی لینک

نمونه ای از کابل کراس پچ کورد

ج ) پیاده سازی در ویندوز

نکته : تمام تنظیمات زیر بر حسب تقاضای زیاد در ویندوز XP می باشد .

حال شما دو ویندوز آماده دارید که نیازمند شبکه هستند . اول باید با محدودیت ها کمی آشنا شویم :

• اگر ویندوز از فایروال استفاده می کند , ابتدا آنرا خاموش کنید و بعد از اتمام تنظیمات در بخش مشخص گزینه کارت شبکه را , از محدوده پوشش فایروال خارج کنید .

• کارت های شبکه نیاز به نصب درایور دارند , پس مطمئن شوید آنرا نصب کردید .

• اگر دو یا چند کارت شبکه دارید که بی استفاده هستند , آنها را غیر فعال (Disable ) کنید.

تمام تنظیماتی که در ادامه به صورت گام به گام مرور خواهیم کرد در هر دو سیستم مشترک بوده مگر آنکه خلاف آن نوشته شده باشد .

مراحل اجرای تنظیمات بدین شرح است :

1. از طریق کنترل پنل به مسیر Network Connection بروید .

2. بر روی کارت شبکه راست کلیک کنید و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید .

3. از تب General گزینه TCP/IP را انتخاب و کلید Properties را بزنید .

4. در مرحله بعد شما باید گزینه Use the following IP address را انتخاب کنید و سپس گزینه های مربوط به آنرا تکمیل کنید .

IP Address : در این بخش باید آدرس منحصر به فرد این کارت شبکه وارد شود . در آدرس های IP دو بحث وجود دارد , اول هاست و دوم رنج . (Host & Range ) . رنج IP باید در تمام کلاینت ها یکسان باشد ( آنهایی که قرار هست با هم ارتباط داشته باشند ) مثلا رنج های : 192.168.0.x

192.168.1.x

10.0.0.x

به صورت کلی رنج ای پی به 3 اکتد ( Octet هر بخش از ای پی است ) گفته می شود که در تمام کلاینت ها باید یکی باشد . حال X نشانه هاست (Host) که به تعریفی شماره کلاینت است . ( از 1 تا 254 ) پس به این وسیله آدرس دهی شما باید به گونه ای باشد که کلاینت ها در یک رنج و از دو هاست مختلف باشند مثلا : 192.168.0.1 , 192.168.0.2

Subnet Mask : بخش مهم دیگری در آدرس دهی است . مبحث سابنت مسک خیلی پیچیده تر هست ( در تاپیک IP مفصل آن می پردازیم ) اما تمام Subnet های یک شبکه باید یکسان باشد . شما می توانید تماما از 255.255.255.0 استفاده کنید .

Default Getaway: در شبکه های نقطه به نقطه ( یا استفاده از دو سیستم ) این بخش معنای چندانی نخواهد یافت , اما به طور کلی اگر کامپیوتر نداند که یک پکت باید به چه مسیری برود و مقصد آن کجاست , تحویل Default Getaway می دهد .

DNS : این بخش هم در شبکه های بزرگ موسوم به Infrastructure معنا پیدا می کند که توضیح آن در حوصله این مقاله نیست .

5. پس از تنظیم آدرس های کارت شبکه , OK و دوباره OK را بزنید . در صورت نیاز یک بار کارت شبکه خود را Disable و سپس Enable کنید .

6. بر روی کارت شبکه دو بار کلیک کنید و در تب Support مطمئن شوید تنظیماتی که انجام دادید لحاظ شده .

د ) معایب و اشکالات

دو اشکال اساسی پس از شبکه کردن و اعمال تنظیمات به وجود می آید :

هرگاه علامت ؟ را بر روی کارت شبکه دیدید ؛ به معنای همنام بودن IP های دو سیستم هست . ممکن است کارت شبکه شما IP را داشته باشد که کارت شبکه دیگری در همان سیستم یا در شبکه آنرا داشته باشد . در وحله اول با تغییر هاست , سعی بر برطرف نمودن اشکال کنید و اگر رفع نشد , به صورت کلی رنج ای پی خود را عوض کنید .

اگر علامت ضرب در قرمز رنگ بر روی کارت شبکه شما وجود داشت , بدین معنا است که کابل شبکه شما متصل نشده و یا در بخش مربوط به سیستم کشی ( یا محل اتصال به سوکت ) قطعی وجود دارد , یا اصلا کابل شما کراس نیست .

اگر هیچ یک از دو اشکال بالا وجود نداشت , می توانید از دستور PING جهت تست شبکه استفاده کنید .

ابتدا از Run کلمه CMD را تایپ کنید و سپس دستور ping ip address را تایپ کنید ( IPAddress آدرس ای پی دستگاه مقابل می باشد ) .

حال اگر به شما پاسخ دهد ( اصطلاحا TTL ها را می توان دید ) بدین معنی است که ارتباط شما به صورت صحیح برقرار شده در غیر این صورت باید نرم افزار های فایروال خود و دیگر را چک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد